Jeans-historia

Blå jeans – så började det

Enligt många så började jeansen historia i USA, men då hoppar de över en viktig detalj, nämligen att ordet jeans faktiskt kommer från Europa. Materialet som kallades för jean var nämligen vanligt förekommande hos italienska sjömän från Genoa i Italien. Man kan alltså säga att jeansens historia har sin vagga i Italien, i varje fall om man talar om namnet på det unika tyget. Ibland kallar man ju jeans för denim och det här namnet kommer även det från Europa. Det är nämligen högst troligt att ordet denim kommer från namnet på ett franskt material som kallades för serge de Nimes vilket betyder ett slags material från staden Nimes. Franskt mode har alltså möjligen influerat världens mest älskade plagg, åtminstone för de som kallar det för denim!

Trots dessa europeiska influenser så är de flesta överens om att det viktigaste ögonblicket i jeansens historia inträffade då handelsmännen Levi Strauss och Jacob Davies möttes och utvecklade en ny typ av klädesplagg, nämligen jeans. Nu kallades jeans i begynnelsen av jeansens historia förstås inte för jeans. De utvecklades nämligen som arbetsbyxor för att klara av den tuffa påfrestning som arbetet med att gräva guld under guldruschen innebar. De första jeansen såg mer ut som overaller och var uteslutande en byxa för folk som arbetade i tuffa förhållanden. Man kan helt klart säga att vi kan tacka guldruschen i Kalifornien för att jeansen till sist utvecklades, för utan problemen som arbetarna i guldgruvorna upplevde med sina kläder, så hade jeansen aldrig efterfrågats så starkt.
Guldruschen krävde ordentliga byxor

levi-straussDå folk började gräva guld i USA så var det under slitsamma förhållanden. Den romantiska bilden av att sitta vid ett vattendrag och vaska med sil ligger ganska långt från den verklighet som mötte lyckosökarna som drog väst i hopp om att finna guld. Ett stort problem för de som grävde guld var att deras fickor snabbt slets bort. Det här hade Jacob Davies en lösning för. Han kom på hur man kunde använda nitar av metall för att fästa fickorna, men han hade inte resurserna som krävdes för ett patent för uppfinningen. Det hade dock hans nya kompanjon Levi Strauss.

De båda herrarna kom överens om att Strauss skulle sponsra patentet för fickorna som fästes med nitar av metall, och detta ledde till att produktionen av overaller med kopparnitar kom igång. Det här är en klassisk detalj som är ett måste även i dagens jeansplagg! Byxorna såg ut som jeans, men vid den här tiden så kallade folk det nya slitstarka plagget för arbetsoverall eller arbetsbyxa. 1886 så lade Levi Strauss till en läderlapp på byxan. Den här lappen föreställde ett par byxor som drogs i av två hästar vilket var en symbol för hur slitstarka jeansen var. Än idag är denna läderlapp en del av Levi’s jeans.

Tack vare patentet som Strauss och Jacobs tog ut så hade de ensamrätt på kläder med nitar under mer än 17 år. Det var alltså bara de som sålde den här typen av kläder under alla dessa år. Det här lade grunden för ett mycket lyckat företag med stor efterfrågan efter det unika klädesplagget som de producerade. Deras kläder var vid den här tiden främst för folk inom gruvindustrin och Levi Strauss var märket som stod för säkra arbetskläder. Den här synen på jeans som slitstarka och säkra kläder har egentligen inte förändrats, fast idag handlar design av jeans förstås mer om mode än trygga arbetskläder.

Jeansen utvecklas

Under sent 1800-tal så kallades jeansen fortfarande för overaller, för uttrycket blå jeans hade ännu inte myntats. Stilen på arbetsbyxan utvecklades och man ändrade om strukturen av nitar, fickor och design. Ändringarna påverkades mycket av de som handlade byxorna som gav direkt feedback om hur de fungerade i arbetet. 1890 så blev Levi Strauss patent offentligt och detta gjorde att Levi Strauss inte längre hade rätten att vara den exklusiva producenten av jeans. Jeansen som Levi Strauss tillverkade hade en lapp där det stod 501, och det är ett märke som vi känner igen än idag, som en del av Levi’s kollektion.

Då Levi’s patent upphörde så uppstod det nya märken av den originella arbetsbyxan. De nya företagen använde helt klart den originella idén för jeans, men de utvecklade sina egna stilar med nitar på fickor och speciella modeller för byxor och andra plagg. Även om de nya företagen tillverkade snygga och praktiska jeansplagg så skulle det ta många år innan de verkligen kom ifatt Levi’s popularitet. Det är egentligen bara under de senaste 50 åren som man kan säga att dessa jeansföretag verkligen lyckats befästa sig som konkurrenter till Levi’s.

Nya versioner av den originella byxan

Under 1950-talet utvecklades nya versioner av jeansen, och dragkedjan introducerades som ett alternativ till knäppning framtill med knappar. Även om jeansen redan under 30-talet börjat synas i Western filmer så var det just under 50-talet som de på allvar blev populära bland unga människor i USA. Denimbyxorna fick symbolisera rebellen vilket märktes i filmer där stjärnor som James Dean var klädda i jeans. Det fanns till och med skolor i USA som förbjöd byxan, och det var under denna veva som unga människor började referera till jeansen som jeansbyxor.

Under 1960-talet var namnet jeans ett faktum och alla kläder som tillverkades i denna stil kallades helt enkelt för jeans. Under den här perioden stärkte Levi’s sin position genom skicklig reklam som riktades mot trendiga ungdomar. Det skulle dock dröja till 80-talet innan blå jeans blev en byxa för alla. Fram till dess så dominerades jeansens historia av män. Byxorna designades av män och var till för män. Det här ändrades alltså under 1980-talet då man började vända sig till kvinnor med nya modeller av jeans.

Jeans för kvinnor blev snabbt populära och sedan dess har denna trend bara förstärkts. Man kan säga att då jeansen var tillgängliga för både män och kvinnor i USA så blev de också det nationella klädesplagget som än idag står som en symbol för den amerikanska kulturen. Byxan som först utvecklades som arbetsoverall för män var nu ett plagg man kunde se överallt och i alla sammanhang. Den här trenden spreds sig snabbt över hela världen, och jeansen var efterfrågade för deras slitstarkhet och moderiktighet.